Site icon Lykten

Justering av lykter etter pæreskift

Å møte bilførere med skjeve lys er ikke bare irriterende, det er også farlig langs mørke norske vinterveier. Derfor er jeg veldig glad i justerte lykter som ikke blender folk. 

Lyspærer som brukes til lyktene på biler kan tilsynelatende se identiske ut. Men det er bare ved første øyekast. Selv om lyspærer produseres av roboter og maskiner på samlebånd, oppstår det ørsmå ulikheter i alle pærer. Noe som påvirker hvordan lysbildet til bilen. På grunn av disse små forskjellene er det viktig å justere lysene på bilen etter hvert pæreskift. Feilmonterte pærer er også en betydelig synder i trafikken. Langs veiene er det mang en selverklært hobbymekaniker som kjører rundt og blender folk utilsiktet. Trolig også uten å være klar over det selv.

Justering av lykter er veldig lett. I nærheten av lykta på hver side skal det på de fleste biler være to skruer som justerer sidevinkel og høydevinkel på lykta. Jeg har sett at disse skruene kan være både horisontale og vertikale. Men de er der.

Den enkleste måten å gjøre lysjustering på bil, er å bruke et justeringsapparat. Et apparat som er av samme type som brukes ved EU-kontroll. Parker bilen på et jevnt underlag og sett justeringsapparatet foran lykta. Sørg for at det er i riktig høyte og at apparatet er i vater. På toppen av apparatet, eller nedi selve apparatet, skal det være en vater hvor du kan kontrollere om det står riktig. Deretter er det bare å teste nærlysene først, og så langlysene. Hvis lyset ikke stemmer over ens med streken inne i apparatet er det bare å justere lykte med skruene til lyset peker riktig. Gjenta på den andre siden. Hele justeringen tar toppen noen få minutter, og det er så lett at alle kan greie det. Selv de som ikke er vant til å legge om dekk selv kan greie dette.

En annen ting å ta høyde for er om bilen har elektronisk justering av lyktene. Altså med en bryter som regulerer høyden på lysbildet, en funksjon som er praktisk dersom du kjører med mye last eller med tilhenger bakpå. Denne skal ideelt sett stå på null når du justerer lyktene med apparatet.

Selv liker jeg også å pusse lyktene mine med det samme jeg er der framme og tukler med bilen. Tannkrem med polermiddel er ypperlig. Særlig Clinomyn, som er en tannkrem for røykere. Den har nemlig slipemiddel. Da har jeg litt tannkrem på en vanlig oppvasksvamp og pusser lykteglasset til noen av de verste ripene forsvinner og glasset fremstår som klarere. Jeg mener dette bidrar til å gi meg langt bedre lys på bilen når jeg kjører. Lyktene blir nemlig litt matte med tiden.

Så enkelt er det å holde bilen trafikkvennlig. I tillegg blir det langt bedre å kjøre en bil som har skikkelig lysbilde.

Exit mobile version