Site icon Lykten

Tyske patrioter gir ut dataspill

Dette erklærer den tyske nasjonalistiske paraplyorganisasjonen Ein Prozent på sin hjemmeside 3. september. Dataspillet har fått navnet Heimat Defender: Rebellion. Slik beskrives det patriotiske spillet hjemmesiden til Ein Prozent:

“I spillet må de spillbare figurene Alex Malenki , Martin Sellner, Outdoor Illner og Den mørke ridderen finne veien i en dystopisk visjon om fremtiden der Globohomo Corporation styrer det offentlige liv og til og med innbyggernes tanker.”

Alex Malenki, Martin Sellner, Den mørke ridderen og Outdoor Illner henviser til virkelige personer. Malenki beskriver seg selv som aktivist, student og birøkter, og er tilknyttet den Identitærbevegelsen i Leipzig. Illner er kjent for sin satirisk/filosofiske Youtube-kanal. Den mørke ridderen er forlegger Götz Kubitschek.

Les også: Tysk myndighet erklærer høyreorientert tenketank som en fare

Martin Sellner er den mest kjente av spillfigurene. Sellner er en av lederne i Identitærbevegelsen i Østerrike (Identitäre Bewegung Österreich, IBÖ). Sellner er veldig bevisst på hvilket budskap han ønsker å formidle. I sine intervjuer snakker han forsiktig, og anstrenger seg for å distansere seg fra det røffe, historiske imaget nasjonalistbevegelser har hatt. Sellner refererer til Identitærbevegelsen som et «patriotisk Greenpeace» eller «høyreorienterte hipstere».

Les også: Mediene tyr nå til ren fiksjon for å opprettholde sitt falske narrativ

En reklamevideo for spillet tar utgangspunktet en nyhetsreportasje fra spillets univers. Journalisten (Marie-Therese Kaiser, AfD-politiker i det virkelige liv) ønsker i utgangspunktet å intervjue et høyt rangert medlem av regjeringen. Dette mislykkes da Malenki plutselig dukker opp. Hun tar ham for å være en regjeringsmedarbeider, noe han komisk avviser.

Begrepet Globohomo er et ord som brukes av anti-globalister og beskrive en kultur presset på samfunnet av globale selskaper og kulturmarxister. Denne påtvungede kulturen inkluderer blant annet metropolitanske idealer som mangfold, globalisme, pride ideologi, fargeblindhet med hensyn til rase, egalitarisme, pengetilbedelse og utryddelse av forskjellige individuelle kulturer.

Hva er Ein Prozent?

Ein Prozent ble stiftet i november 2015 og presentert offentlig i februar 2016, og tar på mange måter utgangspunkt i Sellners henvisning til organisasjoner som Greenpeace. Ein Prozent vil være et “NGO for Tyskland”, et “Greenpeace for tyskere. Derav navnet: For dette formålet trenger man at kun en prosent av tyskerne – omlag 800.000 personer – blir medlemmer. Målet er å bli en organisasjon som kan påvirke den politiske prosessen, blant annet ved hjelp av infiltrasjon i bedriftsforsamlinger, studentorganisasjoner, fagforeninger etc. Dette kan minne om metodene venstreradikale brukte fra slutten av 60-tallet:

«Vi ønsker å forme samfunnet med våre verdier, som 68ere,» sa lederen Philip Stein i en tale i Dresden sommeren 2018. Det er altså klart at bevegelsen ikke bare har politiske mål, men også kulturelle og verdimessige.

Ein Prozent beskriver seg selv som en profesjonell motstandsplattform for tyske interesser, som er kritiske til det voksende gapet mellom “den regjerende politiske kaste” og folket. De fremstiller seg selv som en grasrotbevegelse som tar parti med “de der nede” mot “de der oppe”.

“Flyktninginvasjonen er en katastrofe for Tyskland og Europa”, skriver de, og krever grensesikkerhet mot ulovlig innreise, samt registrering og utvisning av alle illegale innvandrere.

Aktivistene hevder at deres mål er å stå opp for «tyskernes interesser» og mot «ulovlig masseinnvandring». Man ønsker å bygge et nettverk for «hele den tyske motstandsinnsatsen» mot den nåværende asylpolitikken, som forstås som Umvolkung (befolkningsendring). De er allerede knyttet til Sellner og Identitærbevegelsen, og støttes også av andre ledende figurer på tysk innvandringskritisk høyreside.

Organisasjonen ble blokkert av Facebook og Instagram i september 2019.

Exit mobile version