Site icon Lykten

AVSLØRT: Alvorlige sikkerhetsmangler ved Norwegian-fly på Arlanda

Arabisk-talende personell som verken kan svensk eller engelsk. Feilaktig håndtering av våpen ombord på fly. Fly innstilt av uidentifiserte vesker i bagasjen. Feil informasjon til kapteinen som kan føre til en flyulykke. Og et selskap som skjuler manglene og sletter opplysninger i rapporteringssystemet.

Aviator er en såkalt bakkoperatør på Arlanda i Stockholm som har ansvar for en rekke bakketjenester for flyselskap – som innsjekking, lasting av bagasje, boarding og andre passasjer-relaterte tjenester.

Deres største kunde på Arlanda er lavprisselskapet Norwegian, men selskapet har også andre store flyselskaper som Air Serbia, TAP Portugal, Luxair, Pegasus Airlines og charterselskapet Thomas Cook.

Aviators personell skal se til at bagasjen kontrolleres, sjekkes inn og at all informasjonen kommer til flykapteinen på korrekt måte. De står også ved gaten før ombordstigning og kontrollerer at passasjerer har nødvendige reisedokumenter for destinasjonen, som pass og visum.

Med andre ord er deres arbeide veldig viktig for å opprettholde en høy sikkerhet på Arlanda. Arbeidet skjer i stor del på airside (etter sikkerhetskontrollen) og krever detaljerte kunnskaper om sikkerhetsrutiner og regler på flyplassen.

ARLANDA: Den tredje største flyplassen i Norden betjener over 26 millioner passasjerer i året. Nå kommer det frem urovekkende informasjon om sikkerheten ved flyplassen. (Foto: Frieord.no).

Gjennom en varsler har den svenske nettsiden Samhällsnytt fått tilgang til omfattende materiale som viser at sikkerhetsreglementet rutinemessig brytes og ignoreres hos selskapet. Det har ført til at sikkerheten til svært mange passasjerer har blitt satt i fare.

Varsleren som snakket med Samhällsnytt forteller blant annet at Aviator har ansatt flere nyankomne migranter uten svensk statsborgerskap – for på denne måte å få statlige tilskudd fra asylrelaterte støtteordninger. Selskapet kan få så mye som 80% av lønnen til migrantene subsidiert fra svenske skattebetalere via Arbeidsformidlingen.

Varsleren forteller:

Det har blitt ansatt personer som ikke kan snakke svensk eller engelsk, noe som iblant fører til pinlige situasjoner, når man som gate-agent (den som står i gaten og styrer ombordstigningen) ikke klarer å gjennomføre utrop i høyttaleren og ber noen annen å gjøre det.

Dette står i sterk kontrast til de kravene som stilles for ansatte ved flyplassen av firmaet Swedavia, der man må gjennom prøver som viser at man kan svensk før man får godkjennelse til å begynne arbeidet.

Hvordan klarer de å gå gjennom prøven hvis de ikke kan svensk, spør Samhällsnytt.

De sender sine slektninger eller venner som tar prøven for dem – og deretter skryter de om dette til sine nye kolleger.

BESKJED: Slik ser en beskjed ut på det interne meldingssystemet på Arlanda, der en utenlandsk ansatt tydelig ikke har grep om det svenske språket. Ifølge reglene ved flyplassen så skal alle ansatte kunne svensk godt nok og må således gå gjennom språk-tester før de kan begynne i jobben. (Foto: Samhällsnytt).

Her er samtalen mellom to arabiske ansatte som krangler med hverandre om feilen og kaller flykapteinen «hund», «motherfucker» og «hore».

Les hele den avslørende og rystende historien på Samhällsnytt!

Exit mobile version