Site icon Lykten

Hatreaksjoner mot Åhlens mørkhudede Luciagutt kan være PR-stunt

Den svenske butikkjeden har brukt bildet av en mørkhudet gutt kledd i Lucia-drakt som en del av sin markedsføring før jul, skriver Nyheter Idag.

Bildet av barnet i hvit kappe og lys på hodet utløste en rekke negative kommentarer på sosiale medier.

Belastningen ble så stor at guttens familie har bedt Åhléns fjerne bildet, noe butikkjeden mandag etterkom, skriver de på sin Facebook-side.

PR-stunt?

Facebook-innlegget av gutten fikk flere hundre sinte innlegg på Facebook-tråden, skriver Fria Tider.

Det hele førte til at Åhlens reklamekampanje fikk oppmerksomhet fra et stort antall aviser og medieselskap i Sverige og Norge. I samme artikler i svensk media ble Facebook-gruppen #jagärhär lansert som en motreaksjon. Ifølge medieprofilen Malena Arnman, som er engasjert i gruppen, hadde den 5.000 medlemmer for en knapp måned siden. I dag har den 40.000

ÅHLÈNS: Interiørkjeden Åhlèns har skapt uro i Sverige før jul. Butikkjeden har fra før store problemer, og måtte legge ned alle de 30 butikkene man hadde i Norge, som førte til at 270 ansatte mistet jobbene sine. (Foto: Frieord.no).

Advarsel

Men ifølge en Facebook-samtale mellom journalisten og medie-profilen Katerina Janouch og tidligere #jagärhär-aktivisten Helene Faklirk, visste gruppen om Åhlens kampanje på forhånd.

– Vi i gruppen #jagärhär hadde fått en advarsel om eventuelt hat, likeså familien. Men ikke i det omfanget som i de første 200 kommentarene, skriver Falkirk.

De rasistiske kommentarene var altså, om man skal tro Falkirk, noe som Åhlens hadde forventet og brukte dermed den lille gutten som en lokkefugl.

– Nå er det sånn at jeg ikke får si noe, men jeg tror ikke et reklamebyrå er så dum at de ikke vet hva som kommer til å skje når man lager en kampanje, sier Falkirk til Nyheter Idag.

Betalte rasister?

Janouch går et steg lenger og spekulerer i om Åhlens selv ligger bak de verste rasistiske ytringene mot kampanjen.

– Så caster man et barn med en hudfarge mørkere enn de vanligvis melkehvite blekfisene og kjører en fotoseanse. Det intetanende barnet krones med en luciakrans og det hele kjøres ut som en uskyldig reklamekampanje, skriver hun og fortsetter:

– Man har en åpen Facebookside som man ikke moderer. Alle får kommentere! (For sikkerhets skyld har man på forhånd booket inn noen riktige ufyselige skribenter som mot en beskjeden betaling skriver noe ekstremt usmakelig fra anonyme IP-adresser.) Så kan våre kule reklamegjeng lene seg tilbake. Når ballen begynner å rulle går den ikke an å stoppe. Et lite barn som blir latterliggjort? Ja, alle kriger har sine ofre, tenker hipsterne mens de ser antall klikk skyte i været.

Janouch får delvis støtte fra venstre-journalisten Jack Werner. «Av tonen, språket og timingen i Åhlens Facebookpost å dømme, er jeg sikker på at hat-kommentarene ble orkestrert fra et sted», skriver han på Twitter. Uten at han legger skylden på Åhlens tror han i stedet at angrepet kan komme fra lukkede Facebook-grupper.

Åhlens har valgt å ikke kommentere kritikken mot deres reklamekampanje og de alvorlige anklagene om at de til og med har skrevet egne rasistiske kommentarer for å øke spredningen av kampanjen.

– Hvis det er sånn at du har spørsmål så må jeg be om at du mailer dem til meg, sier selskapets pressekontakt Monica Hultgren til Nyheter Idag.

Deretter blir avisen bedt om å maile sine spørsmål Åhlen som så langt ikke har svart.

Exit mobile version