REKTOR: Lars-Georg Norhus mener at hensynet til de nyinflyttede flerkulturelle elevene veier tyngre enn norske tradisjoner og kultur gjennom hundrevis av år. (Foto: Facebook).

Bakgrunnen for beslutningen er todelt. For det første sier opplæringsloven at religionsundervisningen ikke skal være forkynnende og for det andre har vi på Salangen skole definert oss til å være en inkluderende skole.

Utdanningsdirektoratet (Udir) har gitt ut en veileder knyttet til skolegudstjenester og der skriver de følgende: «Skolen kan gjennomføre gudstjenester som en del av sin generelle kultur- og tradisjonsformidling. Gudstjenesten kan ikke være en del av KRLE-faget.» Videre skriver Udir i en kommentar etter at Norge ble dømt i Den europeiske menneskerettsdomstol: «Dommen omtaler også deltagelse i religiøse aktiviteter (bønn, salmesang, gudstjenester og lignende) og uttrykker bekymring, spesielt for de yngste elevene. Departementet ber derfor skolene være spesielt aktsomme overfor de laveste klassetrinnene.» (Se lenke nederst.)

Skolens oppfatning er at påskespillet bevegde seg mot grensen av det tillatte gjennom å flytte KRLE-undervisningen inn i kirka samt at de yngste elevene her var deltakere i religiøse aktiviteter. I tillegg opplevde vi at både elever og foresatte ble ekskludert fra undervisningen pga. påskespillets religiøse innhold og at skuespillet foregikk i kirka. I Udirs veileder er det en forutsetning at elever som ikke ønsker å delta, kan melde om fritak både fra øving, forberedelser og framføring. Dette får naturlig nok den følgen at elevene blir splittet når øving og framføring pågår. Hvor ekskluderende påskespillet var kommer tydelig fram dersom man sammenligner tilskuerne i påskespillet og tilskuerne til «Den levende skogen».

Salangen skole har definert seg gjennom fem verdier, der en av verdiene er «inkluderende». Med bakgrunn i dette verdigrunnlaget og selvfølgelig med bakgrunn i føringer fra Utdanningsdirektoratet besluttet skolen å la være å videreføre tradisjonen med påskespillet. Av reaksjonene den siste tiden ser vi at vi skulle ha informert om beslutningen mye tidligere, og dette skal vi ta lærdom av.

Skolen skal ikke slutte å drive kristendoms- og annen religionsundervisning, men vi skal selvfølgelig drive denne undervisningen etter de føringer som Utdanningsdirektoratet legger opp til. Som et ledd i KRLE-undervisningen og gjennom den generelle tradisjon- og kulturformidlinga i opplæringsloven er det naturlig at vi samarbeider med kirka. Vi har alltid hatt et godt samarbeid med Salangen kirke og det ønsker vi og er sikker på at vi vil ha i framtida også.

Lenke til Udirs kommentar om skolegudstjenester: https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Innhold-i-opplaringen/Gudstjenester-i-skoletiden/

Lars-Georg Nordhus
rektor ved Salangen skole, 21. mars 2018