Site icon Lykten

Med knot og smålighet skal landet bygges

Av Thorgrim Bredesen

Det er VG som skriver at Oslobyrådet vil ha omkamp og stoppe Bærum kommune og Vegvesenets plan for ny E18.

Det er særlig parhestene Arbeiderpartiet og Miljøpartiet de Grønne som ønsker å stoppe utbyggingen av en etterlengtet ny E18.

Dette får derimot Høyre i Bærum til å se rødt.

E18 vestfra er Norges desidert mest trafikkerte vei.

En betydelig andel av innbyggerne i Asker, Bærum, Lier, Røyken og Drammen jobber i Oslo. Disse fem kommunene har rundt 300.000 innbyggere til sammen og deler en liten firefelts motorvei som eneste veimulighet inn til Oslo, der de fleste arbeidsplassene ligger i regionen.

Opp mot 100.000 biler kjører på E18 vestfra inn mot Oslo hver dag. I tillegg fungerer E18 som hovedvei mellom sør og øst. Langtransporten blir tvunget til å kjøre gjennom Oslo sentrum på vei sørover, østover eller nordover.

Oslo fungerer i prinsippet som et knutepunkt for all trafikk som skal til eller fra Østlandet, om det være seg nordover, sørover, østover eller sør-østover. All trafikken ledes i praksis gjennom Oslo sentrum. Dette er unikt i europeisk målestokk og svært lite effektivt, både for miljøet og for samfunnsøkonomien.

Kommende uke vil Ap, MDG og SV trolig sørge for at bystyret i Oslo fremmer innsigelse mot Bærums reguleringsplan for ny E18 på strekningen mellom Lysaker og Høvik i Bærum, skriver VG.

Med andre ord gjør arrogante Ap, Sv og MDG-politikere gjør sitt beste for å hindre at Norges største trafikkåre skal fungere mer effektivt. De vil nemlig at en ny motorvei fra Fornebu til Oslo omgjøres til lokalvei med fartsgrense 70 km/t. I tillegg til flere tiltak som sikrer at veikapasiteten inn til Oslo ikke øker.

Med smålighet skal landet bygges

Kapasiteten på E18 vestover har vært sprengt i 20 år.

Mange gode løsninger har blitt lagt på bordet, men uthalingstaktikker og bortforklaringer har preget den politiske (eller den ikke-eksisterende) prosessen.

Det er liten tvil om at infrastrukturen i et samfunn er selve hovedpulsåren. Uten en effektiv infrastruktur stopper det meste opp i et moderne samfunn.

Det beste for Oslo og Østlandet er uten tvil at det bygges en ny ringvei (Ring 4). Det vil dirigere mye av trafikken utenom Oslo sentrum og være svært gunstig for miljøet som så vel samfunnsøkonomien.

OSLO: Hvor mange hovedstader i Europa har hovedfartsåren gjennom sentrum av byen med lyskryss, rundkjøringer og fotgjengerfelt? Oslo er en av svært få. Nå kjemper Arbeiderpartiet og Miljøpartiet De Grønne for at køene og forurensingen i Oslo skal vare i mange tiår til. (Foto: Frieord.no).

Tog ingen løsning (i dag)

De mest «miljøvennlige» av politikerne i Oslo ser heller for seg at de som jobber i Oslo og bor i nabokommunene skal benytte seg av det kollektive. Med hovedvekt på tog.

Problemet er bare at kapasiteten på togene allerede nå er sprengt. Det gjelder ikke bare vestfra, men også på Follobanen.

Toget fra Drammen – Asker – Oslo er allerede fullsatt i morgen- og ettermiddagsrushet.

Det finnes i tillegg svært lite pendlerparkeringer på mange av stasjonene og løsningen blir derfor at folk heller må kjøre inn til Oslo.

Ifølge Transportøkonomisk institutt kostet den beryktede tog-streiken samfunnet titalls millioner kroner.

Da kan man jo spørre seg hva det koster samfunnet at titusenvis av biler stamper i kø inn og ut av Oslo fem dager i uken?

Rammer arbeidsfolk

«Dessverre» er ikke alle i Norge rike nok til å kunne bo i Oslo. Det bryr tydeligvis ikke overbetalte politikere som Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg seg et døyt om.

At håndverkere og arbeidsfolk som har sin arbeidsplass i Oslo må stå i timevis i kø hver dag, interesserer disse elitistene seg null om.

Mitt enkle spørsmål til Lan Marie Nguyen Berg er som følgende: Hva forurenser mest? En bil som kjører i 90 kilometer i timen på en strekning på 20 kilometer eller en bil som stamper i kø på den samme strekningen med utallige oppbremsinger og igangsettinger?

Exit mobile version