Site icon Lykten

«Ekspert» på hatprat gikk amok på sosiale medier

Skjellsordene haglet fra den HiOA-ansatte Lars Gule, etter at kunstner Thomas Knarvik hadde laget en bildemontasje av ham sammen med leder for Antirasistisk senter, Rune Berglund Steen. På bildet, som er en kopi av et kjent kunstverkt fra den franske renessansen (Fontainebleau-skolen ca. 1500-1600-tallet), kan man se de to kjente og offentlige personene sitte ved et bord.

Bakgrunnen til bildemontasjen er at Thomas Knarvik anser Lars Gule og Rune Berglund Steen for å være uredelige, uetterrettelige og useriøse, i et demokrati som er stadig mer presset av reaksjonære krefter. Knarvik mener at de kriminaliserer mennesker som debatterer på nettet, samtidig som de ser en annen vei for ekte hat. (Se hele innlegget mot Gule og Steen på Thomas Knarvik sin egen Facebook-side).

På bildet som Knarvik har laget er Lars Gule iført et bombebelte og Rune Berglund Steen holder et kondom (i originalmaleriet er det en gullring). Gule holder også ved Steen sin brystvorte, slik som i originalmaleriet. Det originale maleriet tolkes av kunstkritikere som et tegn på nærhet og intimitet og i moderne tid som et symbol på homoseksualitet.

Les også: Lars Gule: FrP har skylden for muslimsk ekstremisme

LARS GULE OG RUNE BERGLUND STEEN: Et bildemontasje laget av kunstneren Thomas Knarvik har skapt sinne hos Lars Gule. På sin personlige Facebook-vegg går Gule svært hardt ut mot Knarvik og de som mener det hele er legitim kunst/satire. (Bilde: Thomas Knarvik).

Men Gule hadde ikke noe til overs for Knarvik sin kunst og gikk på sin personlige Facebook-konto hardt ut mot Knarvik og de som mente at bildet var morsomt, treffende og satirisk.

Uttrykk som «drittsekker», «nolduser», «idioter», «fascister», «nazister» og «jævler» var bare noen av beskrivelsene som ble brukt mot de som forsøkte å forklare Lars Gule at satiren kanskje var berettiget overfor hans offentlige karakter. Gule påstod også at de som er uenige med ham har en lavere IQ enn gjennomsnittsbefolkningen.

Les også: Portrettintervju med Thomas Knarvik i Aftenposten

Ikke uvanlig

Det er ikke uvanlig i dag at offentlige personer får satiriske tegninger trykket i media, men Lars Gule har i svært mange innlegg på Facebook gitt inntrykk for at han ikke aksepterer dette om sin egen person.

FRA LARS GULE SIN PERSONLIGE FACEBOOK-SIDE (Skjermdump: Facebook).

Arrestert for terrorisme

Bakgrunnen for bombebeltet på Lars Gule i bildet kommer fra at han er mest kjent for å være Norges første internasjonale terrorist. Dette etter å ha blitt arrestert i Beirut i Libanon med sprengstoff i bagasjen på sent syttitall, da han skulle utføre terrorisme mot israelske jøder på oppdrag for «Den demokratiske fronten for frigjøring av Palestina», (DFLP) i 1977.

Dette har imidlertid ikke hindret Gule i fra å ha en lang og god karriere, samt være norske mediers ekspert på ekstremisme og religion. Gule er i dag ansatt som førsteamansuensis ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Han har også være generalsekretær i Human-Etisk Forbund.

Vi har lagt ut flere av Lars Gules innlegg på sin Facebook-vegg helt nederst i artikkelen, da det er for mange av dem til å sette inn her. Eventuelt kan leserne gå inn på Gule sin egen Facebook-side og lese alt der.

Veldig typisk

En av de som kanskje kjenner aller best til Lars Gule, er journalist Johan Slåttavik, som i flere år har fulgt venstreekstreme og antirasistiske grupperinger både på og utenfor nett. Slåttavik kan fortelle at det på langt nær er første gangen Lars Gule går amok i kommentarfeltene eller viser aggressiv adferd i dialog med mennesker som han ikke er enig med.

-Lars Gule er kjent for å være temmelig hissig og har en kort lunte. Når Gule opplever å bli motsagt eller blir stilt overfor argumentasjon som han ikke kan besvare rasjonelt, så går det gjerne en kule varmt, opplyser Slåttavik til Frieord.no.

Slåttavik forteller at miljøet rundt Lars Gule er preget av konspirasjonsteorier og ofte manglende kunnskaper om de temaene som det hevdes ekspertise innen.

-Det har vært en del eksempler på dette. Vi husker vel alle Gules uttalelser om at Mullah Krekar ville komme ut av fengsel som en mer moderat person. Noe som ettertrykkelig ble motbevist i et intervju med NRK, som medførte at Krekar ble fengslet på nytt grunnet drapstrusler. Riktig nok ble Krekar frikjent for truslene i ettertid, men det er vanskelig å se at Gule har hatt rett i sine påstander om en mer moderat Krekar, forteller Slåttavik.

Les også: Venstreekstreme meningsforfølgere med nytt «info»-prosjekt

Konspirasjonsteorier

Slåttavik er gjennomgående kritisk til at norsk presse velger å bruke Lars Gule og andre som ekspertkilder på områder hvor de ikke innehar formell kompetanse.

– Folk som Lars Gule slenger veldig ofte rundt seg med begreper de ikke kan eller forstår. Eksempler på dette er hvordan Lars Gule hele tiden bruker ord som «fascist» og «nazist» om mennesker han er uenig med. Men når du spør Gule om hva nazisme eller fascisme egentlig er, så har ikke Gule noe godt svar på det. Det virker litt som at de bruker slike begreper som tomme skjellsord uten å vite hva ordene betyr. Litt som når barn bruker skjellsord som «jøde» uten å egentlig vite hva jødedom er, forteller Slåttavik.

En annen ting Slåttavik reagerer på er hvordan konspirasjonsteorier om angivelig høyreekstremisme i Norge blir brukt for å bane seg vei til penger fra det offentlige.

-Som journalist har jeg fått innsyn i en del dokumenter og postlister som viser hvordan Lars Gule sender tiggerbrev om penger til en rekke offentlige instanser og etater, som oftest med begrunnelse i at han skal bruke pengene til å bekjempe angivelige høyreekstreme på nett. For det meste blir det avslag, men i samarbeid med Human-Etisk Forbund i Oslo, så fikk Gule og noen flere et økonomisk tilskudd til prosjektet «En bredere motoffensiv». Ingen vet hva pengene faktisk har gått til, men det er grunn til å tro at det med sannsynlighet har vært temmelig bortkastet, avslutter Slåttavik.

De som ønsker å se mer av Thomas Knarvik sin kunst og tegninger kan besøke hans hjemmeside her. Eller kjøpe hans kunst her.

Exit mobile version