Site icon Lykten

Aftenpostens lesere enige med Hege Storhaug

Den 18. februar publiserte Aftenposten et lenger intervju med Hege Storhaug. Menneskrettighetsforkjemperen, feministen og islamkritikeren fikk over flere sider fortelle om sine tanker rundt islam og demokratiet og ytringsfriheten i Norge.

Men Aftenposten klarte ikke å gjøre det de er satt til å gjøre. Å la leseren gjøre seg opp sin egen mening. Istedenfor ble det fra første side vinklet slik at Storhaug fremstår som en totalitær og hatefull person.

AFTENPOSTEN: Å være uenig politisk med journalister og redaktører i Norge fører til mindre heldige fremstillinger i riksavisene. Heter man imidlertid Hadia Tajik, Jonas Gahr Støre eller er innenfor den rødgrønne politiske sfæren politisk, så vil både overskrifter og innhold bli vinklet nøytralt eller positivt. (Foto: Document.no).

At slikt idag går for å være akseptabel journalistikk er ikke et godt tegn for medienes fremtid. Til det er temaet for viktig. Journalisten.no tok opp nettopp denne tydelige vinklingen fra norske medier.

Etter at intervjuet ble publisert har Aftenposten og andre aviser hatt kanonene klare på dekk. Nå har de fått henne ut på glattisen og kunnet vinkle uttalelser, ta ting ut av sammenheng og sette ting på spissen. I det hele tatt et mesterlig stykke propaganda fra landet største avis.

Snart 50.000 solgte bøker

Storhaug har fått for mye positiv omtale med sin nye bok «Islam, den 11. landeplage«. Den nærmer seg 50.000 i opplag. Ja, du leste riktig, femti tusen. Det er nesten ufattelig og uten sidestykke i norsk publiseringshistorie at en bok som er finansiert av forfatteren selv, oppnår slike opplagstall.

POPULÆR: Boken til Hege Storhaug har blitt årets store bestselger. Den nærmer seg 50.000 og er inne i sitt 13. opplag. Det er historisk høye tall som få forfattere kan vise til i moderne historie. Norske medier fortsetter imidlertid å skrive negativt om både Storhaug og hennes forhold til islam. (Foto: Rights.no).

Ingen glemmer vel heller såpeoperaen om årets navn i VG heller.

Og på nettet er Storhaug spesielt populær. Om man leser kommentarfelt, Facebook-tråder eller Twitter-feeds, så er et overveldende flertall av de som skriver enige i hennes uttalelser eller mener at hun har viktige og gode poeng som bør diskuteres. Flere retter også kritikk mot det de anser som riksmedias dobbeltmoral og unnfallenhet til å faktisk diskutere de viktigste temaene.

Kontrasten til kritikken av Storhaug fra avisene og de betalte medie-kommentatorene, og til lesernes meninger er enorm. Hvordan og hvorfor det er så stor avstand mellom utgiver av en avis og deres lesere, er noe journalisthøgskolen burde ta en kikk på. For dette er en utvikling som bare har økt de siste årene.

106 for – 4 imot

Og som vanlig har også leserne sagt sin mening i denne saken. Vi telte omtrent 110 innlegg under Aftenposten sin Facebook-oppdatering av denne saken. (Ikke medtatt kommentarer til disse innleggene).

Av de 110 så telte vi fire – 4 – innlegg imot Storhaug. Resten av dem var enige med henne eller uttrykte sympati med uttalelsene hennes. Det kan ikke kalles for noe annet enn oppsiktsvekkende. Om resten av motstanderne eller kritikerne til Storhaug har reist på vinterferie uten nettdekning eller om de ikke bryr seg, er ikke godt å vite. Men tilstede i debatten er de ikke.

I idrettsverden ville slike tall vært utenkelige, men på sosiale medier er dette normen når det gjelder islam-debatt.

FACEBOOK: På Aftenposten sin egen Facebook-side støtter avisen sine lesere Storhaug sine uttalelser. Man har også egne betraktninger rundt debatten. Det er også interessant å se hvor mange som støtter hver enkelt kommentar.
ENSOM SVALE: Et av de fire negative innleggene vi fant mot Storhaug. Å bruke Hitler som argument er dessverre det samme som å innrømme at man har tapt argumentasjonen. Legg også merke til at ingen har trykket liker på dette innlegget. Dette svært ujevne forholdet går igjen i debatten på sosiale nettsider.

Svenskene med stor mistro mot mediene

Undertegnede får når han skriver dette tankene mot en nyhetssak fra vårt naboland nylig. Der har gallup-firmaet Novus spurt et utvalg svensker om hva de mener om mediene. Og det er mildt sagt ikke positivt for de skattefinansierte mediene.

I Sverige er fortroligheten til storaviser som Expressen og Aftonbladet på under 10 prosent. Altså kun en av ti lesere mener at de store løssalgsavisene er troverdige. Bare litt over en tredjedel av de spurte leserne mente at det bildet svenske medier ga til sine lesere var sannferdig. Nesten to tredjedeler var enige i påstanden om at mediene vinkler nyhetene for å skape et bilde av samfunnet som de mener er riktig. Nesten halvparten, 49 prosent av de spurte, sier de leser alternative medier for å få et mer nyansert bilde av virkeligheten.

Tallene for Norge ligger nok ikke langt unna, hvis man tenker på hva VG, Dagbladet og Aftenposten kaller journalistikk nå om dagen.

Hege Storhaug har forøvrig skrevet et tilsvar til Aftenposten som kan leses her.

[learn_more caption=»Relatert»]

[/learn_more]

Exit mobile version