fbpx
  • Siste nytt
  • Populært

Firefelts motorvei fra Oslo til Kirkenes? Ja, det er mulig!

februar 16, 2020
(Illustrasjon: Norgesdemokratene.no)

Vold, ran og drap – til høsten kan du stoppe det

juni 1, 2025
(Illustrasjonsbilde / Pixabay)

Er NATO en forsvarsorganisasjon?

april 19, 2025
Skjermbilde fra Youtube. Anne Weider Aasen rynker på nesen. (Video lenger ned i saken).

Rynket på nesen, men ga konservativt bokforlag medhold (VIDEO)

februar 28, 2025
(Foto: Legatum Publishing)

Ytringsfrihet under press i bokbransjen

februar 27, 2025
(Illustrasjon)

Faktisk.no fratatt retten til faktasjekking

januar 14, 2025
Massepsykose (Illustrasjon/Grok/Lykten.no).

Massepsykose – hvordan kan nordmenn være så lette å lure?

januar 4, 2025

– Det går en grense for hvor mange kriser et folk skal tåle, sier Ugland Jacobsen i nyttårstalen til Norgesdemokratene

januar 1, 2025

Det å sette spørsmålstegn ved kvinners rett til abort gjør du ikke ustraffet i dagens politiske klima

desember 20, 2024
Grafikk: Rett på media

Joe Biden benådet sin sønn for titalls kriminelle handlinger – inkludert «laptopen fra helvete»

desember 2, 2024
Thomas Hylland Eriksen, professor i sosialantropologi, holder appell under en demonstrasjon for papirløse asylsøkere i 2011. (Foto: GAD / CC BY-SA 3.0)

Thomas Hylland Eriksen er død – en spiker i den norske kista

november 28, 2024
Frostatingloven fra Magnus Den Gode på midten av 1000 tallet

Rettsstaten og objektiv lovgivning

november 24, 2024
(Illustrasjonsbilde / Canva)

Sivilisasjonens evige utfordringer

november 9, 2024

LIVE! USA-valget 2024 – følg valgkvelden og natten her!

november 5, 2024
Foto: Brett Weinstein (Wikipedia user Nrbelex), CC BY-SA 2.0)

VALGET I USA: Frykter opptøyer hvis Trump vinner

november 5, 2024

Donald Trump på verdens største podcast – se intervjuet her!

oktober 26, 2024

Trump på verdens største podcast – NRK i panikkmodus

oktober 23, 2024
Tryggere i Irak enn Sverige, forteller en tidligere flyktning. (Foto: Skärholmen August 2014 /Arild Vågen /  Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International)

Sveriges forfall – Iraker flyttet tilbake til hjemlandet – «Mye tryggere enn i Sverige»

oktober 16, 2024
(Grafikk / Alternativ Media / Norgesdemokratene)

Fakkeltog for trygghet i Vikersunds gater arrangeres torsdag 5. september av lokale Norgesdemokrater

september 2, 2024
  • Notiser
  • Innenriks
  • Utenriks
  • Multimedia
  • Kommentar
  • Leserinnlegg
  • Podcast
mandag, juni 16, 2025
Lykten
  • Notiser
  • Innenriks
  • Utenriks
  • Multimedia
  • Kommentar
  • Leserinnlegg
  • Podcast
Ingen resultat
Vis alle resultater
Lykten
Ingen resultat
Vis alle resultater
Hjem Debatt

Firefelts motorvei fra Oslo til Kirkenes? Ja, det er mulig!

Svein Arne Grønnevik Av Svein Arne Grønnevik
februar 16, 2020
i Debatt
Reading Time: 3 mins read
972
Deling
Share on FacebookShare on Twitter

Nrk melder at Nye Veier mener de kan bygge ny 4 felts motorvei mellom Sandvika i Oslo og Bergen på E134 med 110 km/t fartsgrense for mellom 120 og 150 milliarder kroner.

Noe som kan høres mye ut, noe det også er. Men satt i perspektiv, kan en finansiere bygging av denne strekningen direkte fra statsbudsjettet på drøye 2 år om en brukte de 65 milliardene MDG vil ta fra Oljefondet (Våre fremtidige pensjoner) for å gi til såkalte klimatiltak i regi av FN. Klimatiltak som i praksis betyr sponsing av rike despoter i Nord-Afrika og Midtøsten. Plusser vi på 30 av de 40 milliarden staten skusler bort i såkalt u-hjelp og “lån” som også er sponsing av rike despoter, kan en slik veistrekning være betalt over Statsbudsjettet på 1,5 år!

Norsk veistandard er en skam. Vi er angivelig rikest, men har desidert dårligst tog/veinett i Europa.  – Svein Arne Grønnevik, Demokratene i Bergen

Demokratene har alltid ment at det er på tide at vi får samme veistandard mellom de største byene fra nord til sør, og øst til vest i Norge, som det de har ellers i Europa. Norsk veistandard er en skam. Vi er angivelig rikest, men har desidert dårligst tog/veinett i Europa. Å bygge gode 4 felts stamveier nå mens vi har oljepengene, er å bygge veier for en fremtid der vi kanskje ikke har økonomi til å bygge dem. Da trenger vi bare penger til vedlikehold når oljekrana stenger og/eller når globallistene og klimatullingene har tappet oljefondet.

Hvordan finansiere den nødvendige veibyggingen? Som beskrevet i innledningen er et alternativ. Vi kaster også bort flere 10-talls milliarder hvert år på totalt unyttige ting i EUs og FNs regi. Mitt poeng er at det ikke trenger å koste en krone ekstra for bilistene om vi går ut av EØS avtalen og blir mer kritisk til pengebruken på FN. Nåværende regjering vedtok i 2015 at E134 skulle bli den nye stamveien mellom øst og vest. Enda er det ikke løftet en finger for å ruste opp E134 til en standard som er en stamvei i 2020 verdig. Bare tomprat som med tidligere globalistpartier. Ingen handling uansett om det er Ap, H, V, Sp, Frp eller Krf i samferdselsminister-stolen.

Norge trenger også et bedre stamveinett for at distriktene skal kunne opprettholde nok arbeidsplasser til at småbyer, bygdebyer og bygder kan fungere uten at kommuner må tvangssammenslåes. Byene fortettes, så distriktsnorge blir mer attraktive for folk å flytte til. Skal det kunne skje må distriktene ha flere arbeidsplasser som produserer verdier for Norge. Da må vi også ha en infrastruktur som gjør det lønnsomt å etablere flere bedrifter i distriktene. Bruker vi oljepengene på en fornuftig måte og bygger ut infrastrukturen i Norge, kan en faktisk bygge ny 4 felts motorvei langs E6 fra Oslo til Kirkenes finansiert over statsbudsjettet på 5-6 år!

 

Dette betyr I korthet ut på at om Nye Veiers kalkyle ble inkorporert i Demokratenes ønske om økt satsing på vei uten at det koster bilistene en krone, kunne en bygge  og finansiert over statsbudsjettet over en 10 års periode følgende strekninger:

  • 4-felts motorvei mellom Oslo og Bergen langs E134,
  • 4-felts motorvei langs E6 fra Oslo til Kirkenes
  • ferdigstillelse av eksisterende planer for E39

Urealistisk sier du? Ja, om en skal fortsette å sløse bort nordmenns skattekroner i utlandet slik det har vært gjort de siste 50 årene. Men svært så realistisk om en gjør som Demokratene ønsker og bruker våre skattepenger til, nemlig å finansiere fremtidens infrastruktur mens vi fremdeles har råd. Og alt dette det uten å røre viktige oppgaver som helsevesen, eldreomsorg eller skole i Norge.

Aktuelle Linker:

https://www.demokratene.no/program/#Samferdsel

https://www.nrk.no/rogaland/ny-veg-vil-gi-reisetid-pa-fire-timar-mellom-bergen-og-oslo-1.14901311

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/kan-spare-inn-tre-timer-mellom-bergen-og-oslo-1.13122659

Tags: BergenNye VeierOsloSandvikaSvein Arne Grønnevikvei
Del718Tweet106Del21

Unsubscribe
Svein Arne Grønnevik

Svein Arne Grønnevik

Leder, Demokratene Vestland Fylkeslag

  • Notiser
  • Innenriks
  • Utenriks
  • Multimedia
  • Kommentar
  • Leserinnlegg
  • Podcast
Lykten

Copyright © 2020 LyktenNo.

  • Tips oss
  • Støtt oss
  • Send inn innlegget ditt
  • Kontakt oss
  • Om oss

Ingen resultat
Vis alle resultater
  • Notiser
  • Innenriks
  • Utenriks
  • Multimedia
  • Kommentar
  • Leserinnlegg
  • Podcast

Copyright © 2020 LyktenNo.