fbpx

Firefelts motorvei fra Oslo til Kirkenes? Ja, det er mulig!

Nrk melder at Nye Veier mener de kan bygge ny 4 felts motorvei mellom Sandvika i Oslo og Bergen på E134 med 110 km/t fartsgrense for mellom 120 og 150 milliarder kroner.

Noe som kan høres mye ut, noe det også er. Men satt i perspektiv, kan en finansiere bygging av denne strekningen direkte fra statsbudsjettet på drøye 2 år om en brukte de 65 milliardene MDG vil ta fra Oljefondet (Våre fremtidige pensjoner) for å gi til såkalte klimatiltak i regi av FN. Klimatiltak som i praksis betyr sponsing av rike despoter i Nord-Afrika og Midtøsten. Plusser vi på 30 av de 40 milliarden staten skusler bort i såkalt u-hjelp og “lån” som også er sponsing av rike despoter, kan en slik veistrekning være betalt over Statsbudsjettet på 1,5 år!

Norsk veistandard er en skam. Vi er angivelig rikest, men har desidert dårligst tog/veinett i Europa.  – Svein Arne Grønnevik, Demokratene i Bergen

Demokratene har alltid ment at det er på tide at vi får samme veistandard mellom de største byene fra nord til sør, og øst til vest i Norge, som det de har ellers i Europa. Norsk veistandard er en skam. Vi er angivelig rikest, men har desidert dårligst tog/veinett i Europa. Å bygge gode 4 felts stamveier nå mens vi har oljepengene, er å bygge veier for en fremtid der vi kanskje ikke har økonomi til å bygge dem. Da trenger vi bare penger til vedlikehold når oljekrana stenger og/eller når globallistene og klimatullingene har tappet oljefondet.

Hvordan finansiere den nødvendige veibyggingen? Som beskrevet i innledningen er et alternativ. Vi kaster også bort flere 10-talls milliarder hvert år på totalt unyttige ting i EUs og FNs regi. Mitt poeng er at det ikke trenger å koste en krone ekstra for bilistene om vi går ut av EØS avtalen og blir mer kritisk til pengebruken på FN. Nåværende regjering vedtok i 2015 at E134 skulle bli den nye stamveien mellom øst og vest. Enda er det ikke løftet en finger for å ruste opp E134 til en standard som er en stamvei i 2020 verdig. Bare tomprat som med tidligere globalistpartier. Ingen handling uansett om det er Ap, H, V, Sp, Frp eller Krf i samferdselsminister-stolen.

Norge trenger også et bedre stamveinett for at distriktene skal kunne opprettholde nok arbeidsplasser til at småbyer, bygdebyer og bygder kan fungere uten at kommuner må tvangssammenslåes. Byene fortettes, så distriktsnorge blir mer attraktive for folk å flytte til. Skal det kunne skje må distriktene ha flere arbeidsplasser som produserer verdier for Norge. Da må vi også ha en infrastruktur som gjør det lønnsomt å etablere flere bedrifter i distriktene. Bruker vi oljepengene på en fornuftig måte og bygger ut infrastrukturen i Norge, kan en faktisk bygge ny 4 felts motorvei langs E6 fra Oslo til Kirkenes finansiert over statsbudsjettet på 5-6 år!

 

Dette betyr I korthet ut på at om Nye Veiers kalkyle ble inkorporert i Demokratenes ønske om økt satsing på vei uten at det koster bilistene en krone, kunne en bygge  og finansiert over statsbudsjettet over en 10 års periode følgende strekninger:

  • 4-felts motorvei mellom Oslo og Bergen langs E134,
  • 4-felts motorvei langs E6 fra Oslo til Kirkenes
  • ferdigstillelse av eksisterende planer for E39

Urealistisk sier du? Ja, om en skal fortsette å sløse bort nordmenns skattekroner i utlandet slik det har vært gjort de siste 50 årene. Men svært så realistisk om en gjør som Demokratene ønsker og bruker våre skattepenger til, nemlig å finansiere fremtidens infrastruktur mens vi fremdeles har råd. Og alt dette det uten å røre viktige oppgaver som helsevesen, eldreomsorg eller skole i Norge.

Aktuelle Linker:

https://www.demokratene.no/program/#Samferdsel

https://www.nrk.no/rogaland/ny-veg-vil-gi-reisetid-pa-fire-timar-mellom-bergen-og-oslo-1.14901311

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/kan-spare-inn-tre-timer-mellom-bergen-og-oslo-1.13122659

Facebook Comments