fbpx

Hva er ekte skandinavisk? Ingenting

Dette er tittelen på en reklamefilm for SAS, sluppet på nettet tirsdag 11 februar. Det har blåst godt rundt flyselskapet de siste dagene. SAS fikk laget en reklamevideo, hvor de påstår at det ikke finnes noe som er skandinavisk. Alt er importert via tilreisende som har kommet hit. De hevder implisitt at alt skandinaver oppfatter som kultur og tradisjoner, skyldes de som har kommet hit med egne erfaringer og oppfinnelser fra resten av verden, og ikke de som har vokst opp her.

På YouTube fikk videoen raskt mer enn 10 ganger så mange “Dislike” som “Like”. Onsdag morgen var videoen fjernet av SAS, og den gjenoppstod igjen i en kortere utgave — uten de mest kontroversielle innslagene. Den første filmen var 2 minutter og 42 sekunder lang, og den andre er på kun 45 sekunder. Det har til og med kommet en bombetrussel mot reklamefirmaet som laget videoen, & Co, i København. SAS selv mener at de er utsatt for et koordinert angrep fra høyresiden i kommentarfeltene.

Se den utskjelte videoen:

 

Dette har skapt en storm av misnøye over Skandinavia, og helt over i USA synes de dette underlige synet er merkelig. De forstår ikke, at ingen skandinaver skal kunne få æren for å ha skapt verdens beste land å leve i. De mener at det SAS hevder har skjedd alle andre steder også, men likevel uten at disse landene kan sies å være like hyggelige å bo i. De fleste land i verden er lite hyggelige å bo eller vokse opp i. Mange mener at SAS bør fjerne “Scandinavian” i navnet til selskapet.

Det er flere argumenter som gjentar seg i sosiale media — og ett av dem dreier seg om hvor mye skattepenger SAS har blitt subsidiert med gjennom firmaets levetid; vanlige skandinaviske skattebetaleres surt tjente penger. De føler derfor at firmaet viser lite respekt for dem som har holdt firmaet flytende, og at SAS faller i den klassiske markedsførings-fella med fokus på globalisering — hvor nasjonale krafttak og egen befolknings innsats aktivt skyves ut i glemsel.

 

Stadig flere har sett hvordan reklamefilmer, idrettsutøvere — og film generelt, bygger inn mer eller mindre subtile budskap. Bøker redigeres og trykkes opp på nytt — og ordlister og leksikon forandres for bedre å passe en spesiell politisk agenda. De som behersker informasjonsflyten, kontrollerer også befolkningen — ved å fortelle dem det staten ønsker de skal tro og mene. Hitlers propagandaminister, Josef Goebbels, sa at om du forteller en løgn mange nok ganger, så blir den til slutt en sannhet for de som lytter.

Det er startet mange forskjellige kampanjer mot SAS etter dette. Flere krever at SAS umiddelbart ber om unnskyldning for å ha angrepet skandinavisk identitet, kultur og historie.

Samfunnsdebattant, bidragsyter på Lykten og politisk aktivist, Tore Rasmussen, er en av mange som har latt seg provosere av reklamefilmen SAS lanserte. Rasmussens opprop er på både engelsk og norsk, og stiller to krav til SAS:

  1. Videoen umiddelbart fjernes fra firmaets sosiale medier

  2. En uforbeholden offentlig unnskyldning som gis til det skandinaviske folk for denne hensynsløse fornærmelsen mot deres ærerike historie, nasjonale karakter og identitet.

SLAKTES AV YOUTUBE-BRUKERE: Så langt har over 91.000 stemt negativt om SAS-videoen på Youtube. Bare 9.000 har stemt positivt. (Skjermbilde/Youtube)

Facebook Comments