fbpx
  • Siste nytt
  • Populært

«Lav IQ forklarer hvorfor innvandrere ikke integreres»

juli 3, 2017
PARTILEDER I NORGESDEMOKRATENE, GEIR UGLAND JACOBSEN. (Foto: Privat)

Partileder: «Legg ned NRK!»

november 26, 2025
(Pixabay)

90 prosent av søkerne om julehjelp er muslimer

november 24, 2025
Illustrasjonsbilde / Pixabay

Når valgte vi vekk familien?

oktober 26, 2025
Meya Åberg (16) ble overfallsvoldtatt av en 18-årig flyktning fra Eritrea. (Foto: Privat / Remix News)

Svenske Meya (16) ble voldtatt av Mohamed – saken får internasjonal oppmerksomhet

oktober 23, 2025
(Illustrasjon: Wikipedia / PST / Etterretningstjenesten).

Hvor er politiet, PST, Forsvaret og etterretningstjenesten?

oktober 21, 2025
Foto: Politiet. Antifascister arrestert av politiet i Portland, Oregon, USA.

Forestill deg at du er «antifascist»

oktober 6, 2025
Droner har blitt svært aktuelle i moderne krigføring. Nå har flere blitt observert i Oslo som førte til at Gardermoen ble stengt. (Illustrasjonsbilde: CC0 Public Domain)

Leserinnlegg: Dronene på Oslo Lufthavn Gardermoen – falsk flagg?

oktober 3, 2025
(Youtube logo / Lykten.no)

Youtube innrømmer massiv politisk sensur – tilbyr brukere å komme tilbake!

september 24, 2025
Øyvind Eikrem under Norgesdemokratenes remigrasjonskonferanse. (Foto: Norgesdemokratene).

Ideen om repatriering vinner fram – også i Norge

september 5, 2025
Muhammad (Anonymisert av avisen Bild) / 16-årige Liana. Foto: Train tracks at Brundall by Helen Steed, CC BY-SA 2.0 / Privat / Samnytt.se

Ukrainsk jente (16) flyktet fra krigen – myrdet av ulovlig innvandrer i Tyskland

september 4, 2025
(Illustrasjonsbilde / polisen).

Politiet: Flere utvisninger forhindret over 100.000 forbrytelser

august 22, 2025
(Bilde: Privat / Samnytt.se / iStock)

79-årig pleiepasient fikk kattemat til frokost – «Språkutfordringer»

august 9, 2025
(Illustrasjon: Norgesdemokratene.no)

Vold, ran og drap – til høsten kan du stoppe det

juni 1, 2025
(Illustrasjonsbilde / Pixabay)

Er NATO en forsvarsorganisasjon?

april 19, 2025
Skjermbilde fra Youtube. Anne Weider Aasen rynker på nesen. (Video lenger ned i saken).

Rynket på nesen, men ga konservativt bokforlag medhold (VIDEO)

februar 28, 2025
(Foto: Legatum Publishing)

Ytringsfrihet under press i bokbransjen

februar 27, 2025
(Illustrasjon)

Faktisk.no fratatt retten til faktasjekking

januar 14, 2025
Massepsykose (Illustrasjon/Grok/Lykten.no).

Massepsykose – hvordan kan nordmenn være så lette å lure?

januar 4, 2025
  • Notiser
  • Innenriks
  • Utenriks
  • Multimedia
  • Kommentar
  • Leserinnlegg
  • Podcast
fredag, desember 5, 2025
Lykten
  • Notiser
  • Innenriks
  • Utenriks
  • Multimedia
  • Kommentar
  • Leserinnlegg
  • Podcast
Ingen resultat
Vis alle resultater
Lykten
Ingen resultat
Vis alle resultater
Hjem Notiser

«Lav IQ forklarer hvorfor innvandrere ikke integreres»

Frieord.no Av Frieord.no
juli 3, 2017
i Notiser
Reading Time: 2 mins read
584
Deling
Share on FacebookShare on Twitter

Den aktuelle innvandringsdebatten har sakte men sikkert begynt å bevege seg inn på tabubelagte områder, men det er fremdeles for sensitivt å saklig kunne debattere visse deler av innvandringens konsekvenser.

Det er tydelig at mennesker fremdeles kjenner seg tvungne å hevde det som foreksempel historikeren Dick Harrison gjør – at innvandring er noe som alltid har foregått og har vært til nytte for Europa. Selvsagt er det mye sant i en sånn uttalelse.

Men hvorfor ikke istedenfor granske dagens situasjon og ta opp nåtidens aktuelle problem? For eksempel følgene av en stor innvandring av individer som mangler utdanning og dessuten har en så lav IQ at de må gå på spesialskoler.

D
EUROPEISKE GHETTOER: Langt på vei de fleste boområder som får betegnelsen «ghettoer» i Europa, er befolket av mennesker av ikke-europeisk opprinnelse. Dette gjelder uansett hvor i Europa man befinner seg.

Et aksiom (En grunnsetning som aksepteres uten bevis fordi den er allment akseptert, red. anm.) innen økonomisk teori er ‘likhetsaksiomet’, som innebærer at man antar at ulike nasjoner har samme intelligensfordeling (samme middelverdi og standardavvikelser). Men spørsmålet er om dette aksiomet kun er en ønsketenkning eller om det har vitenskapelig støtte.

Svaret på spørsmålet har blitt gitt av to forskere i en viktig bok: IQ and the wealth of nations, av Richard Lynn og Tatu Vanhanen. (2002).

Den publiserte samlingen av nasjoners IQ ble sammenlignet med de respektive nasjoners velstand og deretter publisert på internett. I korthet viser sammenligningen viktige sammenhenger som ugyldiggjør likhetsaksiomets gyldighet.

D
OVERSIKT: Kartet ovenfor viser hvordan IQ er fordelt på de ulike kontinentene. På toppen finner vi asiatiske land som Sør-Korea og Japan, fulgt av Europa og Nord-Amerika. På bunnen finner vi land i Afrika og Midtøsten, samt enkelte nasjoner i Sør-Asia og Sør-Amerika.

Intelligensfordelingen (den standardiserte IQ-fordelingen, også kalt klokkekurven eller Gauss fordeling) har en middelverdi på 100 og en standardavvikelse på 15 IQ-enheter.

De resultatene som forskerne har publisert viser til betydelig forskjeller i den gjennomsnittlige intelligensen mellom ulike land:

Flere asiatiske land, som Japan og Kina, har en gjennomsnittlig IQ på 107.

Norge og flere europeiske land har en gjennomsnittlig IQ på rundt 100.

D
PÅ TOPP: Skoleelever fra østasiatiske land gjør det veldig bra på skoletester og vinner ofte priser i internasjonale konkurranser.

Mange afrikanske stater, foreksempel Somalia, Kongo, Tanzania, Uganda, Sudan, Angola og Rwanda her en gjennomsnittlig IQ på 70. Også flere land i araberverdenen, som Irak, har et gjennomsnittlig IQ-nivå betydelig under det norske.

Disse forholdene får betydelige konsekvenser for Norge; for det første for integrasjonen i den norske skolen, for det andre for arbeidsdeltakelsen.

Elever fra disse landene har skremmende lave utdanningsresultater og alarmerende høy arbeidsledighet. Allikevel marginaliseres problemene av både historikere og politikere.

En kognitiv utviklingshemmet bedømmes idag å ligge på et IQ-nivå på mellom 50 og 70 (ifølge ICD-10). En stor del de nevnte nasjonenes elever har således ifølge vestlige standarder en utviklingshemming som gjør at de må undervises i støtteklasser eller i spesialskoler. Blant norske elever så finner man to prosent innenfor dette intervallet, mens 50 prosent av innvandrerne fra lav-IQ-land befinner seg der.

Den praktiske konsekvensen av disse forholdene er at Norge behøver å utdanne et større antall spesialskolelærere og dessuten etablere et større antall nye særskoler.

D
SLITER: Innvandrere fra Afrika og arabiske land har ofte store problemer med å integrere seg i det moderne Europa. Barna klarer ofte heller ikke å tilpasse seg og ender ofte opp i det som betegnes som fattigdom. (Illustrasjonsbilde).

Dessuten må nye program og nye pedagogiske metoder utvikles for å motarbeide effektene av stimulifattige miljøer.

Disse og relaterte konsekvenser er på en anmerkningsverdig måte oversett i behandlingen av de elevene som krever både spesiell pedagogikk og spesialutdannede lærere. Om ingenting blir gjort så risikerer vi i fremtiden å få store mengder barn som ikke makter å følge skolenes krav, skulker – og allerede praktisert i større skala – lever av sosialbidrag og kriminalitet når døren til det ordinære arbeidsmarkedet er stengt.

Tags: AfrikaarbeidintelligensIQNordenSkandinaviaskoleutdanning
Del233Tweet146Del31

Unsubscribe
Frieord.no

Frieord.no

Artikkelen/artiklene er hentet fra de nedlagte nettstedene Frieord.no og Ordetermitt.com

  • Notiser
  • Innenriks
  • Utenriks
  • Multimedia
  • Kommentar
  • Leserinnlegg
  • Podcast
Lykten

Copyright © 2020 LyktenNo.

  • Tips oss
  • Støtt oss
  • Send inn innlegget ditt
  • Kontakt oss
  • Om oss

Ingen resultat
Vis alle resultater
  • Notiser
  • Innenriks
  • Utenriks
  • Multimedia
  • Kommentar
  • Leserinnlegg
  • Podcast

Copyright © 2020 LyktenNo.

 
Laster kommentarer...
Kommenter
    ×