Det svenske arbeidsmiljøverket slapp nylig en rapport som viser at volden i skolene øker. Et grovt eksempel skal være et tilfelle der en gravid lærer gikk imellom to elever som sloss og under tumultene fikk et slag direkte mot magen. Slaget medførte at læreren mistet barnet sitt.
Frem til september i år har arbeidsmiljøverket mottatt over 295 anmeldelser av alvorlige fysiske konfrontasjoner i grunnskolen, samt videregående skole. Det er en 28-prosents økning sammenlignet med den samme perioden i 2016.
Les også: Sverige: 150 elever i masseslagsmål på flerkulturell skole
Les også: Sverige: Skoleresultatene for utenlandskfødte elever faller dramatisk
Les også: Nasjonalsang og flagg forbudt ved skoleavslutning på svensk skole
Les også: Svensk skole: «Din datter er blond og søt og derfor spennende å trakassere»
Nylig gikk lærerforbundets leder, Johanna Jaara Åstrand, ut på svensk TV4 og etterspurte en høyere grad av samarbeide mellom skolen, sosialtjenesten og politiet.
– Skolen er ikke fredet fra hvordan samfunnet ser ut, og samfunnet er i ferd med å slites i stykker. Men ressurser og forutsetninger som vi lærere og skoleledere får, for å tidlig ta grep, sikre at elevene får støtte, identifisere elever som oppfører seg ille i skolen eller i sitt nærmiljø, har enorm betydning for å forhindre at elevene havner i utenforskap og gjengkriminalitet.
Les også: Ungjenter sex-trakasseres daglig i svenske skoler – foreldrene fortviler
Les også: Svenke skolejenter må sitte bakerst i bussen
Her er et utdrag fra en skole i Malmø og hvordan hverdagen ser ut:
- Kriminelle forsøker å verve elever til å begå forbrytelser.
- Narkotikasalg er utbredt blant elevene.
- Storbråk mellom ulike etniske grupper (Afghanere mot syrere blant annet).
- Skolen måtte akuttstenge i to dager etter at minst tre store masseslagsmål brøt ut i løpet av en dag.
- 15 elever ble utestengt etter bråket.
- Elever må vise skolelegitimasjon for å komme inn til undervisningen.
- Lærerne sykmelder seg og flykter fra skolen.
- Elever truer og angriper vaktene og lærerne fysisk.
- I 2016 ble det gjort 30 politianmeldelser for ulike forhold ved skolen – dette gjelder blant annet tyveri av iPader og mishandling.
- En elev skal ha forsøkt å slå en politimann som kom til skolen.
- Beslag av elektrosjokkvåpen fra elevene.
- Lærerne har en egen «volds-app» som de trykker på hvis bråk og trusler utvikler seg.
- Piggtrådgjerder, vektere og en følelse av å være på et anstalt.
- En barneskole i nærheten begynner å ligne på ungdomsskolen og lærerne ønsker seg vakter der også.
- Elever kopierer IS-henrettelser (Den muslimske terrorgruppen).
- En jente skal ha blitt forsøkt kvalt.
- Jenter blir seksuelt trakasserte.
- Antallet anmeldelser har doblet seg på fem år.
- Skolen gikk på kort tid fra åtte til 35 klasser. Alle de nye elevene kom fra muslimske land.
- Slagsmålene og kranglingen har bakgrunn i etniske og religiøse konflikter fra Midtøsten og Afrika – en såkalt «vi og dem-mentalitet», når elevene deler seg inn etter nasjonale grupper.
- Skolen pleide å være en tradisjonsrik og respektert skole med gode resultater. Det var før politikerne bestemte seg for å plassere en stor mengde innvandrere i skolen.
Frieord har tidligere skrevet om svenske skoler som har innført metall-sluser, gjerder, vakter og ID-kontroller for å sikre elevene og de ansatte fra grov innvandrervold og gjengrelatert kriminalitet. Det har gått så langt at enkelte skoler rett og slett måtte legges ned, da man ikke kunne garantere elevene og de ansattes sikkerhet.
Les også: Flerkulturelle skole i Malmø har fått metall-sluse, piggtråd og vakter
Les også: Flerkulturell skole i Sverige måtte stenges etter trusler og voldsbruk
Les også: Sosialarbeider og lærere flykter fra flerkulturell by i Sverige
Lignende utvikling i Norge
Dette er imidlertid ikke lenger kun et svensk fenomen. Tidligere i år publiserte Frieord en kommentar om at utviklingen nå har nådd Norge.
Fra Frieord.no:
Urdu på læreplanen, muslimske elevrådsledere, millionprosjekter for inkludering og fargerik skolehverdag, adgangskontroller og sikkerhetssluser, alvorlig hærverk, en bydel hvor etniske nordmenn er i minoritet, salg av narkotika i skolegården, slåssing og gjeng-bråk med drapstrusler.
Legg det alt sammen og hva får man? En helt vanlig flerkulturell skole i Norges hovedstad.
Tegnene var der allerede i 1990. I 2000 var det endel av hverdagen. I 2017 har det kommet ut av kontroll.
Det hjalp ikke at både statsminister og kunnskapsminister møtte opp på Bjørnholt skole på Oslo syd. Ja selveste kronprinsen kom. Utviklingen har kommet for langt.
Les også: Innvandrerelever i Oslo dropper ut, misbruker narkotika og blir med i kriminelle gjenger
Nå er det kun snakk om skadebegrensing. Om de siste nordmennene som flytter ut. Om hvor mye penger som må pumpes inn hvert år for å holde fasaden.
Skoleresultatene er nedslående. Integreringen likeså. Nærliggende skoler har en nærmest 100% ikke-norsk elevemasse. Ungdomsskolen tilbyr Urdu. 1.700 førsteklassinger starter barneskolen i hovedstaden uten å kunne norsk.
Men på Løvebakken går prosjektet videre. Grensene er fremdeles åpne. Integreringskrav er fraværende. Spørsmål og ønsker om en nedbremsing av «utviklingen» blir møtt med en kakafoni av trusler, hets, påstander om rasisme, samt hærverk og vold. Hold tåta, ellers.
Velkommen til et Bjørnholt videregående skole. Vennligst vis frem din legitimasjon og gå gjennom adgangskontrollen. Godt flerkulturelt skoleår.